Smaken verschillen - Reisverslag uit Sanchaba, Gambia van Gerrit Marskamp - WaarBenJij.nu Smaken verschillen - Reisverslag uit Sanchaba, Gambia van Gerrit Marskamp - WaarBenJij.nu

Smaken verschillen

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

27 Februari 2016 | Gambia, Sanchaba

Tweede week nu in Gambia en meestal ben ik bezig op het Gambia College. De verwachting is dat ik Gideon, de net ingevlogen stageloper ICT, een beetje laat zien, hoe hier het er allemaal aan toe gaat. Zowel de technische aspecten, alsook welke mensen hij kan aanspreken. Maar dat gaat pas later in de week gebeuren; alle ingekomen studenten hebben een druk programma en worden op sleeptouw genomen door mr Tamba en Geert. Ze ontbijten vaak in Fatou Colley's huis en ik kom daar dan ook vaak, in de hoop dat er een gaatje in de planning is. Op die manier krijg ik wel elke dag 2 ontbijten binnen, de lunches sla ik daarom maar over.

In onze badkamer hangt zo'n plastic zuurstokroze hangmeubeltje aan de muur, achter gelaten door de vorige bewoners. Jabou en ik vonden het beiden niets, maar zolang we het geld beter kunnen gebruiken voor andere zaken lieten we het maar hangen. Deze week vond Jabou het tijd worden, het ding moest worden vervangen, want zo'n kastje zonder spiegel dat kon niet meer. Daarbij hing ie best wel scheef. Dit, omdat de 2 schroeven die de zaak omhoog hielden, er kennelijk met een hamer in waren “geschroefd” met als gevolg 2 kromme schroeven die ook nog eens grotendeels uitstaken. De alles verblindende roze kleur was mij meer een doorn in het oog.

Van de week had ze een redelijk goedkoop, helemaal nieuw, meubeltje weten te scoren, met een spiegel. Ze gaf me de doos met het verzoek het direct maar aan de muur te bevestigen. Ik pak het uit en..... weer zo'n my first pony- achtig roze plastic geval, weliswaar met spiegel, maar overwegend roze. Smaken verschillen nou eenmaal, ik heb hier ook wel eens een volwassen man met een roze hello kitty rugzak rond zien lopen. Ondanks dat het nieuw is, heeft de Afrikaanse hitte er al een soort berg en dal ornament van gemaakt. Met behulp van de geweldige epoxy steel lijm en een spatiebalk toets van een toetsenbord, dat weer gefatsoeneerd. Omdat er al 2 gaten in de muur zaten en omdat ik geen boormachine meer heb (eentje is domweg gestolen en de andere, daar heeft men de accu van om zeep geholpen) besloten het kastje maar aan te passen aan de situatie. Intussen hangt ie en sla ik geen stukken meer over bij het scheren.

Zoontje Mamut mocht deze week kiezen; operatie uitgevoerd door papa of toch maar weer naar het ziekenhuis (zonder papa want dat maakt het veel duurder) Hij was nogal wild aan het spelen met de hond en had een flinke splinter in zijn enkel zitten. Mocht dat mijn enkel zijn geweest dan had ik het zelf gedaan, niet alleen om wat centen uit te sparen, maar zo heel erg indrukwekkend was deze verwonding nou ook weer niet. Het was meer dat de splinter wat forser en langer was dan gemiddeld en helemaal erin was geschoten.

In het ziekenhuis kreeg hij een spuit, Jabou zit er dan bij en omdat ze zelf helemaal panisch wordt bij het zien van een spuit (ook als hij niet voor haar is bedoeld, ze krijgt al een schrikreactie als ze zelfs maar een foto ziet van een spuit) brengt ze dat over op Mamut. Die dan ook navenant hard en langdurig wai wai roept en in tranen uitbarst. Splinter eruit, antibiotica erin en wat verband eromheen en al hinkend gaat hij al een paar dagen door het leven.

Achter in de week eindelijk met Gideon een rondje kunnen draaien op het College. Uitgelegd waarom bepaalde zaken op zo'n wanordelijke manier aan elkaar lijken te zijn geknoopt. Namelijk: historisch zo gegroeid, aantal verantwoordelijken werken er ook al niet meer, in combinatie met het eeuwige geldgebrek. Tel daarbij op nog eens de staat van hardware en wat hier al dan niet verkrijgbaar is (ik kwam deze week bijv. net 3 nieuw aanschafte “D-link” switchen tegen; zo fake als het maar kan, hang je er een netwerk kabel aan van meer dan 5 meter, dan werkt het niet eens meer)

Ik moet zeggen dat Gideon de zaak vrij snel goed heeft ingeschat, makkelijk communiceert met iedereen en wat leuke oplossingen dan wel workarounds heeft voor wat problemen die nu net in de laatste 2 dagen lijken te zijn ontstaan. Het netwerk draait weliswaar, maar er is ergens een klein dns probleem (wordt waarschijnlijk weer bellen met Gamtel) en de upload snelheid stort vaak in of is heel erg laag (idem; bellen met Gamtel). Hij probeert nu iemand flink wat vuistregels aan te leren, omdat die vaak elke dag aanwezig is, wel vooruit wil, maar zijn theoretische kennis onvoldoende om weet te zetten in praktisch handelen.

Men leert zich hier vaak dingen aan door te “koranen”. Dat is het oeverloos instampen van hele pagina's aan tekst, dat ze ook wel kunnen reproduceren bijv. in een examen, maar dat duidelijk niet aansluit bij probleem oplossend denken. Degenen die dit wel goed kunnen, hebben een ander probleem; ze zijn gewoonweg te druk en daarom soms dagen of zelfs weken niet aanwezig, druk met diverse opdrachten of cursussen volgen. Alhagie heb ik al 2 weken nauwelijks gezien omdat hij samen met Bakary een studie volgt, die wordt afgesloten met examens. Gideon heeft nu in ieder geval de sleutel van het serverhok en beschikking over al de hardware die hij naar eigen goeddunken kan gaan inzetten.

Jabou en ik gaan ons maar voorbereiden op het vertrek naar Casamance, schoonzusje Matti wordt in gezet om op het huis te passen. Onze kinderen weten als het goed is wat de gang van zaken is. Bijv. dat als het gas wordt gebruikt, dat dit na afloop het compleet wordt dichtgezet op de fles ivm. veiligheid. En beperkt televisie kijken en niet gaan strijken, niet de waterkoker gebruiken, omdat ze dan niet uit gaat komen met de cashpower en het geld dat we achterlaten.

Groeten Gerrit en Jabou

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerrit

Hallo, ik ben Gerrit Marskamp. Sinds 2010 reis ik regelmatig af naar Gambia en Senegal, intussen al meer dan 15 keer. Ik begeleid daar meerdere leer en ontwikkel projecten op gebied van Ict en andere hardware en via Timloto ook automotive leer projecten. Alhoewel het nooit de bedoeling was, om daar een relatie te beginnen, ben ik dus sinds Juli 2012 getrouwd met Jabou. Zij woont daar en zal op wat bezoekjes in Europa na, (tot op heden nog nooit gelukt) daar waarschijnlijk ook wel blijven wonen. Ik probeer zoveel en zolang mogelijk, telkens daar te zijn, dat ligt dan voornamelijk aan mijn inkomen. Uiteindelijk hoop ik ooit mijn oude dag met mijn gezin daar door te brengen.

Actief sinds 04 Feb. 2012
Verslag gelezen: 496
Totaal aantal bezoekers 149945

Voorgaande reizen:

15 Februari 2012 - 10 Maart 2017

Gambia/Senegal jaren 2012-2019

Landen bezocht: