Plof, plof en nog meer ploffen - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van Gerrit Marskamp - WaarBenJij.nu Plof, plof en nog meer ploffen - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van Gerrit Marskamp - WaarBenJij.nu

Plof, plof en nog meer ploffen

Door: Gerrit Marskamp

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

04 Maart 2012 | Gambia, Brusubi

Eergisteren de container in gedoken om te kijken waar het setje computers is gebleven dat we willen gebruiken voor het internetcafe in Zichuinchor. We hebben er 9 terug, 2 zitten kennelijk al ergens anders, we zullen dus 2 clienten moeten remasteren, gelukkig is de server er wel. Een paar dozen met kabels hebben we nog niet kunnen lokaliseren.

Eenmaal thuis, mijn spiksplinter nieuwe lader maar eens uitgeprobeerd op een setje van vier C-cellen. Ik was het ding al min of meer vergeten, toen er 2 studenten aan kwamen, waarvan Tom werd geholpen door Erik. Een paar keer meende ik iets te horen, ik ging eens buiten kijken; nee, niemand aan de deur, na een tweede keer maar eens in keuken kijken; nee ook niets. Na een derde keer, mijn slaapkamer ingelopen. Wat bleek, mijn hagelnieuwe lader was de nieuwe C-cellen aan het decimeren, van 3 droop een zilvergrijze smurrie er al uit.

Ik nam de lader mee om het trieste resultaat aan Pieter te laten zien, "voelt best wel warm aan" zei die. Ik had nog maar net het klepje weer dicht gedaan; plof knalde de laatste er ook uit. Verdikkie net nieuw aangeschaft, wel garantie, maar ik ga echt niet terug met dat ding. Van een andere probeer ik nu de printplaat te hergebruiken op de klemmen set van deze.

Gisteren was ons team gesplitst; Erik deed zijn ding in Tanji en ik was bezig op het Gambia College. Ik was ondanks het bushtaxi gebeuren ruim op tijd, heb overal mee lopen kleppen en een uur na afgesproken tijd was degene er ook die me verder moest helpen. Bleek haar account gehacked en werd er van daaruit een rare Nigeriaanse scam verzonden. Via een achterdeurtje heb ik haar account kunnen redden. Daarna wat hardware weer gangbaar gemaakt en dat wat niet ging, duidelijk gemerkt met een dikke rode stift. Het hele college is zo’n beetje besmet met virussen en van backuppen heeft men ook geen kaas gegeten. Voor de komende periode moet daar een actie plan voor in werking treden.

Zaterdagmorgen hebben wij Mamut een extra demonstratie met de medicatie en de inhaler gegeven. Ik had nog een filmpje toegesneden op Afrika (dus ook met mensen in zijn kleur) meegenomen. Erik is met hem aan de slag gegaan om de juiste ademhaling techniek aan te leren.
Hij lijkt er wat beter in te zitten en moeder snapt ook ongeveer de bedoeling. Binnenkort krijgt hij herhaal sessies. En een nieuwe bal, ‘t is wel mijn laatste, maar een oom heeft de andere die ik hem had gegeven lek getrapt (geijkte excuus kreet; sorry alma halis; sorry, maar je weet dat ik geen geld heb)

Diezelfde dag het bed wezen regelen, het moet nog gebouwd worden, maar dan past de al aanwezige matras ook netjes en is er een soort van kastjes meubeltje achteraan bij aan geknutseld. Ik wil er ook nog een soort van kluisje bij in gebouwd, daar kunnen de waardevolle spullen (oa. de inhaler) in weggeborgen, de compound waar ze woont is één van drukste die ik ooit gezien heb en allerlei mensen halen op hun beurt haar spullen weg.

Dat was het even voor nu, sommige dingen voelen al een beetje als een sleur aan, alweer zit je in een houtje-touwtje bushtaxi gedeeld met kippen/vissen/.......(vul een dier in). Af en toe wordt die sleur ruw verbroken, iemand slaat een auto deur dicht met mijn vingers er tussen. Gelukkig hangt die deur zo wrakkig in de deurstijl dat ik geen noemenswaardige schade heb opgelopen.
Het wordt langzamerhand wat warmer, maar genoeg drinken en niet op het heetst van de dag enorm zitten beulen scheelt een jas,( waarin ze hier soms nog steeds lopen; ze hebben het ondanks de hitte nog steeds koud.)

Groeten Gerrit





  • 04 Maart 2012 - 09:32

    Joop:

    Wat weer een geweldige belevenissen! Nog veel plezier daar met ontploffende oplaadbare batterijen.

    Ik heb maar één vraag: Waarom werkt het Gambia College met Windows en niet met Ubuntu?? Want het verzamelen van computers en daar dan MS op laten draaien vind ik een nutteloze actie.....

  • 04 Maart 2012 - 09:57

    Hans:

    Het blijft altijd leuk om jou verhalen te lezen Gerrit. Enig idee wat de oorzaak is dat die cellen spontaan begonnen met lekken?

    Vr.gr. Hans v.d. Meyden

  • 04 Maart 2012 - 11:40

    Gerrit Marskamp:

    @Joop de computers op the Gambia College die staan er al en zijn via andere wegen binnengekomen. Voor mijn project aldaar moet alles nog uit een andere voorraad gehaald. Go for Africa staat hier ook geheel los van. en er ligt al een plan om alles om te zetten danwel dual boot te maken met Ubuntu.

    Groeten Gerrit

  • 04 Maart 2012 - 21:29

    Joop:

    Ok, ik dacht al....... Maar verder ben je weer goed bezig om oude meuk op gang te houden!? Misschien ook een idee om aan vervanging te gaan doen door nieuwere machines??

  • 05 Maart 2012 - 21:56

    Liz:

    Fantastic stories Gerrit!
    Waiting for the next installment,
    Liz (and Ep)

  • 06 Maart 2012 - 23:05

    Jef Vd Hove:

    Hoi Gerrit, en Erik,
    Erg leuk, jullie verslagen te volgen, volgens mij moet je ook een houtje-touwtje-ijzerdraadje-kistje bij je hebben daar. Wagen de plaatselijke houtjes-touwtjes-reparateurs zich niet aan espressomachines en kapotte luchtslangen? Dan is er nog heel veel te doen!
    Veel succes! En blijf schrijven! Jef.

  • 17 Maart 2012 - 10:02

    Reekje:

    Wow wat een avonturen

    groetjes reekje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerrit

Hallo, ik ben Gerrit Marskamp. Sinds 2010 reis ik regelmatig af naar Gambia en Senegal, intussen al meer dan 15 keer. Ik begeleid daar meerdere leer en ontwikkel projecten op gebied van Ict en andere hardware en via Timloto ook automotive leer projecten. Alhoewel het nooit de bedoeling was, om daar een relatie te beginnen, ben ik dus sinds Juli 2012 getrouwd met Jabou. Zij woont daar en zal op wat bezoekjes in Europa na, (tot op heden nog nooit gelukt) daar waarschijnlijk ook wel blijven wonen. Ik probeer zoveel en zolang mogelijk, telkens daar te zijn, dat ligt dan voornamelijk aan mijn inkomen. Uiteindelijk hoop ik ooit mijn oude dag met mijn gezin daar door te brengen.

Actief sinds 04 Feb. 2012
Verslag gelezen: 611
Totaal aantal bezoekers 150159

Voorgaande reizen:

15 Februari 2012 - 10 Maart 2017

Gambia/Senegal jaren 2012-2019

Landen bezocht: