Eerste week - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van Gerrit Marskamp - WaarBenJij.nu Eerste week - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van Gerrit Marskamp - WaarBenJij.nu

Eerste week

Door: Gerrit Marskamp

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

22 Februari 2012 | Gambia, Brusubi

Intussen ben ik al een weekje in Gambia actief, door omstandigheden was er nog even helemaal geen tijd om iets hier neer te zetten. Daarbij is mijn internet toestand maar deels werkbaar en gaat het dan nu ook van een geleende stick. Mensen die mij van vroegere meldingen uit het Ubuntuforum kennen, weten dat het nogal een hollen of stilstaan toestand is, zo heb ik bijna per dag wel iets leuks meegemaakt (of verveel ik me gewoon en meen daarom iets kwijt te moeten).

Tot nu gaat alles zijn gangetje, de Go for Africa ploeg komt binnenkort en Erik die mij gaat helpen met de diverse It-projecten, is nu pas aangekomen. Met hem ben ik nu de ronde aan het doen; alvast wat projecten aandoen en kijken wat er allemaal aan voorbereid moet worden.

In Kololi heb ik een nespresso machine hersteld. Dat is nogal belangrijk; dit is tenminste echte koffie i.p.v. oplos/wegwaai koffie.
Mijn voorraadje cash money, dat mij komende maanden erdoor moet helpen is tijdens een diefstal vanuit een kluisje, gelukkig over het hoofd gezien. Er waren nl. geen envelopjes meer en het was van nood in een medicijn doosje gestopt, dat daarom dus over het hoofd is gezien.

Eergisteravond nog een bril hersteld met een paperclip operatie en wat seconden lijm, eigenaresse daarvan was nl. van de trap gevallen. Het zag eruit dat ze de volgende dag wat blauwe plekken zou hebben, maar dat viel gelukkig de volgende dag wel weer mee.

Gisteren was ik samen met Erik in het ziekenhuis in Sanyang. In het Nederlandse Ubuntuforum http://forum.ubuntu-nl.org (zoeken op helpdesk Gambia, doorlinken wil nl. niet) is te lezen dat er een inzamelactie is opgezet om een ziek jochie aan medicijnen en een schoolopleiding te helpen.
Er lijkt nu voldoende geld te zijn om wat te kunnen doen, maar als we daarop kunnen besparen door zaken wat handiger aan te pakken, kunnen onverwachte tegenvallers misschien worden opgevangen.

Het bleek bijvoorbeeld dat ze in de compound op een dun viezig matras op de grond sliepen. Dat komt de astma van de jongen zeker niet ten goede, dus er moet gewoon een bed komen, randvoorwaarden waar ook geld voor vrij moet komen. Het matras dat we hebben aangeschaft is vervoerd bovenop een taxi. Er was nl. geen touw, we moesten het vasthouden en niet te hard rijden anders kwam de wind eronder.

Ik heb een flinke voorraad pufjes meegekregen, met een gedoneerde airchamber, dus als het de goede medicijnen blijken te zijn, dan is dat weer een eerste opsteker. Hans en Aly van het hospitaal in Sanyang gaan dat nu bepalen. Waarbij Hans hem een goede ademhaling techniek aan wil leren.
En als we daar toch zijn, gaan we respectievelijk de boormachine van de tandarts herstellen en de computers nalopen, aanvullen met software en ebooks voor dental en andere medische ebooks.

Vandaag een klein wondertje meegemaakt; mijn 2 verloren telefoons zijn door een taxi chauffeur terug gebracht. Ik zit nu wel iets van 6 maanden zonder Europees 06 nummer, want dat had ik laten blokkeren. Het schijnt met een uittreksel van de kamer van koophandel weer ongedaan gemaakt te kunnen worden, het mag niet ouder dan 3 maanden zijn, uhm tja.

Verder gaat het hier zijn normale rommelige gangetje waar sommige rommeltjes door mij worden gegenereerd.

Groeten Gerrit

  • 22 Februari 2012 - 06:41

    Jabuca:

    Hallo Gerrit.

    Leuk om te horen dat de reis e.d. goed is verlopen. Jij bent alweer druk bezig met jou missie, en ik hoop dat er voldoende tijd overblijft voor wat leuke dingen. heel veel succes, en nog heel veel verhalen.

    Vr.gr. Hans

  • 22 Februari 2012 - 13:46

    Reekje:

    Hoi gelukkig dat er genoeg geld voor die jonge is gekomen

    hopelijk heb je de juiste pufjes mee

    veel succes met de vele reparaties en met de andere dingen die je zou gaan doen

    groetjes van reekje

  • 23 Februari 2012 - 09:58

    Willem/Alie.:

    Goedendag Gerrit,
    Blij te horen dat je goed aangekomen bent,prima idee om het geld in een medicijn bakje te doen ha ha,soms heeft het zo moeten zijn!
    We horen wel weer,en pas goed op jezelf.
    Met vr gr,
    Alie/Willem.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerrit

Hallo, ik ben Gerrit Marskamp. Sinds 2010 reis ik regelmatig af naar Gambia en Senegal, intussen al meer dan 15 keer. Ik begeleid daar meerdere leer en ontwikkel projecten op gebied van Ict en andere hardware en via Timloto ook automotive leer projecten. Alhoewel het nooit de bedoeling was, om daar een relatie te beginnen, ben ik dus sinds Juli 2012 getrouwd met Jabou. Zij woont daar en zal op wat bezoekjes in Europa na, (tot op heden nog nooit gelukt) daar waarschijnlijk ook wel blijven wonen. Ik probeer zoveel en zolang mogelijk, telkens daar te zijn, dat ligt dan voornamelijk aan mijn inkomen. Uiteindelijk hoop ik ooit mijn oude dag met mijn gezin daar door te brengen.

Actief sinds 04 Feb. 2012
Verslag gelezen: 3949
Totaal aantal bezoekers 150075

Voorgaande reizen:

15 Februari 2012 - 10 Maart 2017

Gambia/Senegal jaren 2012-2019

Landen bezocht: