Lievelingskleur is rood - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van Gerrit Marskamp - WaarBenJij.nu Lievelingskleur is rood - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van Gerrit Marskamp - WaarBenJij.nu

Lievelingskleur is rood

Door: Gerrit Marskamp

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

08 Maart 2012 | Gambia, Brusubi

Mijn lievelings kleur is rood, sinds kort eigenlijk. Dat zit zo; in het Wolof heet het xôncha (klinkt als gonga), maar het eigenlijke geluid klinkt net alsof je een soort van ouderwetse autotoeter inknijpt. Ik sprak het net vol vertrouwen uit tegen Adema, die iets van 5 plaatselijke talen en daarnaast nog Engels en Frans beheerst uit, toen ze zei; hé je zegt het verkeerd. Blijkt dat het Wolof sowieso nog drie dialecten heeft en dat het Wolof in Senegal het meest puur is. Het heet daar dus xôncho.

De afgelopen paar dagen met Dawda en Erik op pad geweest langs de Go for Africa projecten. Dawda is een plaatselijke it-er die ook nog eens wat van Linux af weet. De bedoeling is dat hij op de scholen de systemen onderhoudt. Zijn theoretische kennis is groot genoeg, maar praktijk moet hij nog flink opdoen, maar hij is zeer gemotiveerd en toekomst gericht bezig. Binnenkort gaat hij ook op the Gambia College bezig, om samen met mij een inventarisatie van alle computer problemen te maken.

Erik is al een weekendje zijn tijd aan het verbranden om een virtuele oplossing in elkaar te zetten voor een dingetje dat perse in Windows wil/moet draaien. Het leek in eerste instantie een panklare oplossing, maar helaas; het blijkt dat de nieuw uitgeleverde machines (gedoneerde machines aan Go for Africa) een net te zwakke processor aan boord hebben. Een aantal animaties in een leer-omgeving loopt nu niet echt soepeltjes of zelfs vast. Sommige machines die vorig jaar zijn uitgeleverd zijn zelfs sneller. In een ultieme poging wordt er door ons aan getweaked en gerommeld om de laatste streep aan snelheid er uit te halen.

In plaats van bush taxi’s en ander vervoer hebben wij nu een “eigen” auto. Die wordt zo efficiënt mogelijk gebruikt omdat de brandstof best wel duur is. Zelfs met een auto moet je overwegen om toch weer de taxi te nemen, omdat dat eigenlijk veel goedkoper is. Het is wel weer zo’n typische bak met allerlei kwaaltjes. Om bijvoorbeeld de centrale deur vergrendeling te gebruiken, moet je hem perse vanaf de kofferbak van en op slot draaien. Er hangen allerlei spullen uit, ik moet hem liefst niet vol tanken en met de rechter achterkant hoger parkeren, om diesel lekkage te voorkomen. Omdat er ook ‘s avonds mee wordt gereden heb ik de verlichting hersteld, er was alleen maar stads verlichting en 1 groot licht en 2 mist lampen. Dat is nu lichtelijk aangepast; geen groot licht meer, maar wel dimlicht, waarbij ik de 2 mistlampen voor ook maar gebruik.

Het was wel even weer wennen, rijden in zo’n druk en chaotisch verkeer. Vorig jaar was ik aangereden door een zand truck die voor een fietser uitweek en mij daarbij ramde. Na wat gezeur; hij is schuldig maar heeft geen geld en wil geen gezichtsverlies en beiden willen wij er geen politie bij, is dat na een uit deuk actie weer geregeld. Ik zit daar dus echt niet op te wachten en rijd nog iets defensiever als vorig jaar. Moet ook wel, want de bodem vrijheid van deze brik is echt minimaal. Gelukkig werkt de toeter wel naar behoren.

Groeten Gerrit






  • 08 Maart 2012 - 20:35

    Wim Snor:

    Hi Gerrit, denk niet omdat ik niet reageer dat ik je verhalen niet lees!
    Ik volg je op de voet dus doe voorzichtig in het verkeer daar. Van anderen heb ik ook al eens gehoord dat het een linke bezigheid kan zijn, autorijden in Afrika. Uit ervaring weet ik dat het in Egypte al een crime is en daar is het waarschijnlijk nog vele malen erger.

    Groetjes, Wim Nijverdal

  • 13 Maart 2012 - 21:15

    Lieuwe & Anita:

    Ha die Gerrit,
    Het is weer reuze leuk jouw avonturen te lezen. We hebben nog niet alles gelezen, maar dat doen we binnenkort. We hebben voor je vertrok (of was het tijdens) nog geprobeerd je te pakken te krijgen, dus je hebt nog een voicemailtje te goed ;-). Het ga je goed.

    Groetjes, Lieuwe & Anita

  • 16 Maart 2012 - 21:58

    Asphyxia:

    Beste Gerrit,

    zoals altijd weer genieten van al je verhalen.
    Uiteraard heel veel succes met al jullie pionierswerk om alles aan de gang te krijgen. De mensen daar zullen er baat bij hebben.
    Ik denk -en hoop- dat ik dit mede namens vele anderen van ubuntu-nl zeg.

  • 17 Maart 2012 - 10:05

    Reekje:

    Mijn lievelings kleur is bruin
    wat is daar het woord voor in hun taaltje ????? :-)

    groetjes reekje

  • 17 Maart 2012 - 10:10

    Reekje:

    Hallo

    Ik heb een goede kennis die elk jaar wel een poaar computers over heeft van zijn werk
    Het zijn pentum viers
    eind van het jaar begin volgend jaar worden er weer een stel vervangen, zal ik vragen of die die bij mij in de schuur zet voor het gambia colage?

    Tegen de tijd dat je er dan weer heen gaat heb je er in elkgeval een paar

    groetjes reekje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerrit

Hallo, ik ben Gerrit Marskamp. Sinds 2010 reis ik regelmatig af naar Gambia en Senegal, intussen al meer dan 15 keer. Ik begeleid daar meerdere leer en ontwikkel projecten op gebied van Ict en andere hardware en via Timloto ook automotive leer projecten. Alhoewel het nooit de bedoeling was, om daar een relatie te beginnen, ben ik dus sinds Juli 2012 getrouwd met Jabou. Zij woont daar en zal op wat bezoekjes in Europa na, (tot op heden nog nooit gelukt) daar waarschijnlijk ook wel blijven wonen. Ik probeer zoveel en zolang mogelijk, telkens daar te zijn, dat ligt dan voornamelijk aan mijn inkomen. Uiteindelijk hoop ik ooit mijn oude dag met mijn gezin daar door te brengen.

Actief sinds 04 Feb. 2012
Verslag gelezen: 376
Totaal aantal bezoekers 150058

Voorgaande reizen:

15 Februari 2012 - 10 Maart 2017

Gambia/Senegal jaren 2012-2019

Landen bezocht: