Het regent nu al ? ? - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van Gerrit Marskamp - WaarBenJij.nu Het regent nu al ? ? - Reisverslag uit Brusubi, Gambia van Gerrit Marskamp - WaarBenJij.nu

Het regent nu al ? ?

Door: Gerrit Marskamp

Blijf op de hoogte en volg Gerrit

21 Mei 2012 | Gambia, Brusubi

Dingen veranderen ook hier, neem nu het droge seizoen, dan is het tot in juni/juli droog en valt er geen drup regen. Maar de klimaat veranderingen zijn ook hier te merken, vorig jaar duurde het regenseizoen te kort, daarom is er al hongersnood up-country. Eergisteren zaten we in ons rijdende koekblik te wachten, tot een onverwachte stortregen met bijbehorend onweer was afgelopen.

Want het vehikel waar ik nu weer in rij, vertoonde dusdanig veel gebreken, dat verder rijden door de regen onverantwoord was; de ruitenwissers deden het nl. niet en ik zag geen hand meer voor ogen, de stortbui was ‘s avonds laat. De vorige auto die ik oa. mee had naar Casamance, was intussen na een paar dagen door iemand anders te zijn gebruikt, al weer in een garage.

Deze auto had ik deels weer weten op te lappen; de kartonnen kenteken platen zijn vervangen door eigen fabricaat plastic, want de politie hield me nu werkelijk heel vaak staande. De originele gele platen waren kennelijk gestolen. Van de lekkende band, die om de 2 dagen braaf werd opgepompt, het ventieltje vervangen, want niemand had de moeite genomen, dat met wat spuug te testen op lekkage. Men nam wel moeite om telkens weer 10 Dalassi aan de oppomp boer te besteden, terwijl er eigenlijk helemaal geen geld is. De versnellingspook met vulkaniserend rubber hersteld. De bestuurders stoel vast gezet, de achter uitkijkspiegel weer gefixeerd.

Dingen die eraan zitten te komen, de koppeling; weke rubbers etc. ik moet telkens het pedaal met de voet “terughalen”. De vering en schokbrekers, alle vier; regelmatig dweilt de auto over de weg en ik kan heel veel zandwegen niet eens nemen, zonder met het carter over de grond te schuren, gelukkig zit er dan nog een plaat tussen. De motor maakt een enorm lawaai, zodat praten bijna onmogelijk is, het compenseert meteen het gemis van de autoradio. Eén raampje kan nu weer worden bediend, maar de andere niet en die staat altijd op een kier, het dakraam kiert ook geweldig.

Eergisteren werden we, behalve dat de ruitenwissers het niet deden, ook getrakteerd op een flink waterballet in de auto. Bram die naast mij zat, kreeg bij een poging om ietsje verder te rijden, een enorme plens in zijn nek. Het hemeltje hing overal met enorme waterreservoirs naar beneden en bij elke beweging kregen we allemaal een plens, alleen Jabou zat kennelijk wel gunstig, die werd maar een beetje nat. Afijn, we hebben Bram bij zijn compound afgeleverd, daar nog verder afgewacht en toen naar huis.

De volgende morgen de schade maar eens opgenomen, alle stoelen nat en het stinkt nu erg muffig. Na wat metingen geconcludeerd, dat de ruitenwisser motor defect is. Alhoewel dit een erg onverwachte bui is, neem ik liever geen risico en heb met behulp van tape en een vuilniszak het dakraam waterdicht gemaakt. Het motortje had vast gebrande koolborstels en loopt mechanisch erg zwaar. Lamin Taxi verzekerde dat het motortje slechts 40 dalassi hoeft te gaan kosten,een euro-tje. Ik ben benieuwd of ie er eentje voor die prijs weet te bemachtigen.

Op het Gambia College is nu besloten om vanwege toenemende belangstelling een tweede lichting leraren in te voegen die les gaan krijgen van mij. Intussen gaan de herstel werkzaamheden door en probeer ik wat meer logica in de spaghetti berg aan kabels en switches aan te brengen.

Elke dag na een power failure, ontstaat er wel een nieuw fenomeen en moet er met de hand ingegrepen worden. Normaal gesproken is er maar één iemand verantwoordelijk, maar die is er bijna nooit. Met als gevolg dat na het terugkomen van de netspanning, het soms wel 3 dagen duurde voor het netwerk/internet weer terug was.

Eén van de oorzaken is het plaatsen van kleinere Ups-en aan de netwerk switchen, die komen niet vanzelf weer op, iemand moet op een knopje drukken. Als dus een deel van het netwerk niet op komt, moet ik uitzoeken in welk verborgen kantoortje iemand zit, die niet op zit te letten, want de topologie van het netwerk is nergens gedocumenteerd.

Ik wil dat graag automatisch weer gestart hebben, dus heb ik alle kleine Ups-en, waarvan het merendeel toch al ziek zwak en misselijk was, van de switchen afgehaald. Het heeft geen enkele nut het netwerk in stand te houden, terwijl links en rechts de machines waar het werkelijk om gaat allang zijn vertrokken. Het server hok puilt nu uit van de Ups-en en ik heb pijn in mijn rug vanwege het slepen van de grotere en kleinere. Ik probeer van vele defecte, wat enkele goeie over te houden en daar waar nodig, nieuwe accu’s te vinden/regelen.

De powerfailures nemen nu wel flink toe, op meerdere plaatsen is vaak de spanning afwezig gedurende de hele dag en zelfs delen van de nacht. Mensen die afhankelijk zijn van het net, passen zich zo goed mogelijk aan, door midden in de nacht hun reparaties te doen of op hun computers te gaan werken. Op het college is het nu examentijd en naarmate het langer duurt raken de leraren erg vermoeid. Ik kom wat meer exotische ongelukjes tegen, zoals kaarsvet in toetsenborden van laptops, omdat men een kaarsje heeft omgestoten om toch nog het werk af te krijgen.

Eén van de leraren is wel heel erg enthousiast over het Linux systeem en te pas en te onpas, probeert ie het op machines van collega’s te zetten. Daarbij verliest ie nog wel eens uit het oog, dat je eerst ervoor moet zorgen dat alle belangrijke files zijn veilig gesteld. Gelukkig zijn er tot nu geen problemen in de machines die zijn omgetoverd tot dual boot, maar één enkele power failure tijdens het installeren en de zaken zien er ineens heel anders uit.

Iets anders is dat je iemand niet moet dwingen, tot Linux gebruik als ie zich happy voelt in zijn Windows omgeving, ook al barst dat van de virussen, of staat dat in het Deens vanwege hardware donaties uit dat land. Een andere leraar was erg blij met het feit dat ik zijn verloren gegane documenten inclusief een boek waaraan ie zat te werken, weer terug heb weten te halen.

Dit weekend heb ik een super de luxe koffiemachine weer gangbaar gemaakt en meteen ook maar eens even getest. Het ding maalt zijn eigen bonen en is ooit mee genomen vanuit Nederland naar hier. Jabou wist niet dat koffie van koffiebonen kwam, hier drinkt men alleen maar Nescafe oploskoffie. Het is een beetje als bij sommige kinderen in Europa; melk dat komt uit een pak en niet uit een koe.

Groeten Gerrit

  • 21 Mei 2012 - 05:27

    Hans:

    hallo Gerrit. Zo op een veilige afstand in Nederland lijkt het allemaal spannend en avontuurlijk. maar ik realiseer mij terdege dat de werkelijkheid heel anders is. Goed werk, en heel veel succes.

    Groeten, Hans

  • 21 Mei 2012 - 06:57

    Wim:

    Hoi Gerrit,

    Als verstokt Windowsman, waarom niet de gratis virusscanners geinstalleerd?
    Die van MS zelf bv, die neemt bijna geen resources. En virussen en Linux, ik weet dat het een teer punt is, maar echt, ze zijn er, ook in het wild.... dus ook daar op mijn linuxmint (ik blijf open minded, maar het is het toch echt net niet) draait een sannertje.

    Grt Wim uut Nijverdal

  • 21 Mei 2012 - 07:35

    Gerrit Marskamp:

    @ Wim, yep dat kan allemaal wel, maar;
    het internet is supertraag, definities en
    andere updates is een soort van no-go. Daarbij heb je dan ook nog een anti-spy nodig en het zijn nogal oude zwakke machines (hint; zijn er nog ergens wat
    betere? Men komt zwaar te kort, heb er al flink wat moet repareren/wegsmijten)
    op die oude bakken merk je direct die extra belasting..

  • 21 Mei 2012 - 11:45

    Wim:

    Tja, je weet wat ik voor werk doe. Ik heb net 100 P4 dualcore met moeite kwijt weten te raken aan een nonprofit organisatie (voorwaarde is dat ze alles mee moeten nemen, niet alleen de leuke dingen). Als ik mij goed herinner heb ik ze aangeboden maar heb ik toen ook niets van jullie organisatie weer gehoord.....
    Maar goed, dat ter zijde.

    Toch, werken zonder virusscanner onder windows en/of linux, het blijft een recept voor narigheid. Daar helpt trage machines of slecht internet ook niet aan. Ik snap je argument maar in deze tijd kun je niet meer zonder imho, ook al heb je een oude bak of slecht internet.
    Maar ik heb natuurlijk makkelijk praten met 20Mb.

    Grt WIm Nijverdal.

  • 21 Mei 2012 - 12:29

    Gerrit Marskamp:

    @Wim, yep dat klopt, het is echter niet "mijn" organisatie/beslissing (licht ik verder wel toe in een mail) en dit gebeuren op het college is vanuit een heel andere hoek/ organisatie
    Vanmorgen downloadsnelheid gemeten;
    iets van 7.0 KByte sec, afgelopen week
    28 Kbyte/sec men heeft recht op 64 Kbyte/sec, er is geen geld en de provider hier is een monopolist, zucht.

  • 21 Mei 2012 - 15:26

    Reekje:

    Hallo

    hier hebben we nu ook steeds onweer
    Ik moet steeds mijn computer uit doen.

    wat een avonturen weer
    Hoe is het met het internet café?
    twee juni is er Ubuntu party in Apeldoorn en Den Haag en ik ga met het ov naar Apeldoorn

    groetjes uit Nederland

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerrit

Hallo, ik ben Gerrit Marskamp. Sinds 2010 reis ik regelmatig af naar Gambia en Senegal, intussen al meer dan 15 keer. Ik begeleid daar meerdere leer en ontwikkel projecten op gebied van Ict en andere hardware en via Timloto ook automotive leer projecten. Alhoewel het nooit de bedoeling was, om daar een relatie te beginnen, ben ik dus sinds Juli 2012 getrouwd met Jabou. Zij woont daar en zal op wat bezoekjes in Europa na, (tot op heden nog nooit gelukt) daar waarschijnlijk ook wel blijven wonen. Ik probeer zoveel en zolang mogelijk, telkens daar te zijn, dat ligt dan voornamelijk aan mijn inkomen. Uiteindelijk hoop ik ooit mijn oude dag met mijn gezin daar door te brengen.

Actief sinds 04 Feb. 2012
Verslag gelezen: 483
Totaal aantal bezoekers 150061

Voorgaande reizen:

15 Februari 2012 - 10 Maart 2017

Gambia/Senegal jaren 2012-2019

Landen bezocht: